Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználási élményt nyújtsa.
Menü

Diszgráfia

Diszgráfia

A diszgráfia a tanulási zavarok egyik formája, mely a diszlexia mellé társuló tünet.

Ilyenkor rendezetlen, hibás, nehezen olvasható a gyermek írása, alakilag és tartalmilag is gyenge minőséget tapasztalunk. Helysírási hibák is rendre megjelennek, írásjeleket nem tesznek ki, egybeírnak szavakat, vagy egész mondatokat is akár. A nagy és kisbetűvel írandó, illetve hosszú és rövid mássalhangzós szavaknál is hibákat vétenek a diszgráfiások.

Szabálytalan betűkialakítást és csúnya külalakot találunk. Betűik formája szögletes, sokszor „kilóg” a sorból, ide-oda csúszkál a ceruza vagy toll. A távolság beállításának nehézsége is megfigyelhető.

Ceruzafogásuk görcsös és sokszor nagyon furcsa ezeknek a gyerekeknek, mivel a kinesztetikus, és proprioceptív rendszer eltérő működése figyelhető meg Náluk.

Ez azt jelenti, hogy nem találja meg a helyes erőadagolást a ceruzafogásnál, az agy képtelen a pici izmok tekintetében megszervezni az optimális izomtónus beállítását, ezért látható a hibás ceruzafogás.

Mozgásterápiás megközelítésből nagyon fontos, hogy a nagymozgások koordinációjának fejlesztésével és egyensúly fejlesztéssel is támogassuk ezeket a gyerekeket. Mivel a finom-motorika, grafo-motorika a nagymozgások tökéletes koordinációjára épülő tevékenység.

Saját mozdulataik eredményességéről is rossz az elképzelésük, nem jók a visszacsatolásaik, hibajavításuk a mozgáslefuttatásánál. Mind a diszlexiás, mind a diszgráfiás gyermekeknél nagymozgásaik minőségében is mutatkozik az eltérő kivitelezés. Mozgásaik nem elég sima, harmonikus lefolyásúak, hibajavításuk nem hatékony. Nem veszik észre az eltérő motoros mintamásolást sem, azt gondolják, hogy ugyanolyan volt az általuk elvégzett mozdulat, mint amit szerettek volna lemásolni, azonban ez nem így történt. A keresztmozgások alkalmazása nagyon eredményes lehet ennél a problémánál. Ez egy primitív reflex integrációját is segíti, amely leginkább jellemzően fennmaradó diszgráfiás gyerekeknél.

Az ATNR ( aszimmetrikus tónusos nyaki reflex) tartós fennmaradásánál a gyermekek forgatják a lapot, vagy füzetet. Van aki eltolja magától messzire a lapot, amire írni akar. Ennek oka, hogy amikor ez a primitív reflex nem integrálódott ( nem épült le) amint a gyermek a fejét mozdítja, karja mintha „ki akarna egyenesedni”- Fizikai nehézséget okoz ezért az írás, így gondolatai elterelődnek a kivitelezés nehézsége miatt. Szóban pedig könnyedén kifejezheti magát egy diszgráfiás gyermek. Gyógypedagógusok rendkívül nagy segítséget tudnak nyújtani komplex fejlesztési célokat meghatározva.

 

Nincs a keresési feltételnek eleget tevő termék.